Strøm på cykelmosteren

Ferien er slut – pendler-skoleåret 2022-2023 banker på

I skrivende stund løber min sommerferie stille og roligt ud.

Heldigvis en dejlig én af slagsen, med mange dejlige oplevelser, masser af afslapning og opladning til et nyt skoleår, som denne gang rummer en ny dimension for mig.

Jeg skal være el-cykelpendler fra mandag d. 1/8 – 2022, og det glæder jeg mig til!

I løbet af foråret har jeg haft fornøjelsen af at have en el-cykel til låns fra Cannondale, med det formål at afklare, og skrive om, hvorvidt det var realistisk for mig at skifte bilen ud med en elcykel på mine 20 kilometer til arbejde.

Den korte version er, at det blev et rungende JA, og den lidt længere version af den sag, kan du læse her, hvis du har lyst:

https://www.motionsfeltet.dk/nyheder/el-pendlercykel_el-ler_ej/

Eftersom min prøveperiode med låne-E-bike var et kæmpe hit, måtte jeg nødvendigvis selv ud at investere, hvis jeg skulle gøre alvor af min pendlerdrøm.

Valget faldt på en SPECIALIZED VADO 6.0 SPEEDPEDELEC, der understøtter op til 45 km/t, og som er et genialt køretøj til mine ture på landevejen ude på landet.

Som I kan se på billedet, har jeg handlet den hos DANIA BIKES i Rødekro.

Vi havde set nogle videoer på nettet derfra, og havde en fornemmelse af, at både viden om e-cykler og udvalget var stort der.

Vi blev ikke skuffede.

Der var masser af forskellige el-cykler på lager, og der blev lyttet til mine behov og ønsker og rådgivet ud fra dem.

Da handlen var afsluttet, fik jeg desuden en mail med relevante instruktionsvideoer til cyklen, så jeg var godt forberedt inden jeg skulle hente den ugen efter.

Det er da meget god stil!

Desværre var der en fejl på cyklen, og i den forbindelse lagde værkstedet sig virkelig i selen for at løse det så problemfrit som muligt for mig.

Da det efter nogle forsøg ikke lykkedes at finde fejlen, blev cyklen ombyttet fra dag til dag, da de havde en magen til på lager – SUPER SERVICE!

Hvad med udstyr, tøj osv.?

Ud over cyklen har jeg investeret i en taske, der er vandtæt og som rummer computer, dametaske, regnbukser, madpakke osv., så jeg er fri for at køre med en rygsæk.

Den sidder fint stabilt på siden af bagagebæren og den mærkes nærmest ikke selvom den kan være godt fyldt op.

Desuden har jeg købt en ny hjelm. Både fordi jeg gerne vil have ekstra lys på, når jeg skal køre i mørke, men også for at slippe for at køre med mine træningshjelme, der godt kan blive både godt svedige og beskidte.

I forhold til tøj har jeg regnbukser, skaljakke, diverse uldtrøjer til baselayer og midlayer, så det starter jeg ud med i første omgang.

Hvis det regner meget, har jeg et par cykelbriller med photochromiske glas, der skifter med lyset, så man rent faktisk kan se ud af dem i overskyet og regnfuldt vejr.

Jeg vil iøvrigt altid foretrække at køre med briller i en eller anden form, for ikke at få skidt eller insekter i øjnene. Der er trods alt god fart i den her cykel, og så er det ikke særlig rart at få noget i øjnene.

Planen er nu…

  • At se måned for måned hvor mange dage jeg får kørt på cykel i stedet for i bil i løbet af året.
  • At se hvor mange kilometer jeg kan spare i bilen – og dermed også hvor meget vi sparer i brændstof.
  • At finde ud af, hvad det kræver af tøj, udstyr, dæk osv.
  • At undersøge, hvordan pendling på cykel fungerer i de mørke, kolde måneder.

Jeg samler løbende op her på bloggen med en lille månedsstatus.

STAY TUNED! 😊

Skriv en kommentar