Off-season… ➡️ Tilbageblik og nye planer

Tilbageblik på en begivenhedsrig sæson

Nu hvor efterår, regn, rusk og mørke så småt kommer snigende, og landevejssæsonen går på hæld, er det et oplagt tidspunkt til at se lidt tilbage på, hvad jeg egentlig har fået ud af denne cykelmostersæson.

Igen i år er der opstået muligheder jeg har grebet, og udfordringer jeg har kastet mig ud i. Det har været sjovt, lærerigt og har bidraget til gode erfaringer og måske lagt kimen til nye veje at gå…

2019 startede med intentioner om at få godt gang i MTB’en

Det blev da også til enkelte gode og smukke ture på den…

…inden der en dag tikkede en besked ind på min messenger fra en gut ved navn Mads Frank.

Mads Frank og cykelmosteren

Den besked kom i den grad til at definere en stor den af indholdet i min sæson. Uden at have den fjerneste ide om hvad jeg gik ind til, endte jeg som bekendt med en aftale om et forløb med coaching frem mod Grejsdalsløbet, hvor jeg havde besluttet mig for, at tage kampen op mod bakkerne i Vejle og omegn.

Det her forløb fik hurtigt ændret mit syn på, hvad træning er. Med Mads’ hjælp fik jeg i den grad rykket på mine overbevisninger om, hvad en cykelmoster egentlig kan præstere…

Med første møde i januar hos Frank Institute of Sports , og efterfølgende test og træningsstart blev MTB’en parkeret, og der stod nu landevejsintervaller på programmet.

De første par måneder hjemme på hometraineren, til vejret igen var til at have med at gøre for en cykelmoster med tilhørende Canyon.

Jeg fik i det her forår stiftet bekendskab med Critical Power Test (🤮), adskillige typer af intervaller, styrke og stabiltetstræning, og det mentale arbejde der skal laves, når motivationen svigter eller benene ikke vil helt det samme som hovedet.

Det kom der der blandt andet en lille video, og den her artikel om bekendtsskabet med  LONG SLOW DISTANCE ud af:

➡️ LSD – Motivationen er ikke i top

➡️ LONG SLOW DISTANCE – fra ØV-morgen til supertur.

Iøvrigt er et ikke ret nemt at holde balancen og tage “Spejl-selfies” på samme tid… 🤣

Foråret 2019 blev et forår med fuld damp på træningskedlerne og alt i alt et storartet forløb…

…  der toppede med en KÆMPE forløsning, da jeg nåede mit mål til Grejsdalsløbet søndag d. 12. maj.

Du kan læse meget mere om hele projektet i mine artikler her:

➡️ Fra Cykelmoster til Queen of Mountain (1)

➡️ Fra Cykelmoster til Queen of Mountain (2)

➡️ Fra Cykelmoster til Queen of Mountain (3)

🎥 Cykelmosteren i levende billeder

Sideløbende med mit træningsforløb blev jeg desuden kontaktet af Visit Vejle, der i forbindelse med afholdelse af netop Grejsdalsløbet, godt kunne tænke sig nogle videoer om, hvordan man kan træne op til sådan et løb.

Den kontakt endte ud med en ny udfordring med at optage og udkomme i levende billeder.

Bevæbnet med selfiestang og mobiltelefon kastede jeg mig, med en smule bæven, ud i det projekt 🤳🏻.

Det var lidt grænseoverskridende til en start, men også sjovt at lave, og jeg tænker, at jeg får brug for mine videoerfaringer fremadrettet, da netop dette format vist ikke er til at komme udenom.

Resultatet af mine optagelser kan ses her på Visit Vejles Youtube-kanal.

Jeg er faktisk gået lidt videre af den vej, da jeg lavede den her lille ting om at holde sin cykel ren… for man møder jo aldrig til træning med sort kæde… vel!!??!

➡️ Hold din kæde stram – og REN!

Sæsonens løbskalender

Når jeg får et nummer på ryggen, betyder det som regel FULD GAS fra start til… jeg kommer i mål eller går kold, fordi jeg har været liiiidt for optimistisk fra start 😅.

I år er nogle af mine løb blevet kørt lidt anderledes, idet jeg kan dele sæsonen op i to – før og efter Grejsdalsløbet.

Som trænings/optaktsløb til “Grejsdalen” kørte jeg hhv. Gran Fondo Jennum d. 31/3  og Stjernetamp d. 7/4, og dermed var der dømt fuld gas til disse løb, med det formål af få testet formen og den mentale udholdenhed af.

Gran Fondo Jennum markerede traditionen tro sæsonopstart for Team Motionsgfeltet.dk, og dermed også min landevejssæson.

På det tidspunkt havde jeg været i gang med min strukturerede træning i et par måneder, og de første resultater af anstrengelserne kom blandt andet til udtryk på den berømte og berygtede Jennumbakke – læs her, hvordan det gik:

➡️ Glædeligt gensyn med Gran Fondo Jennum

Stjernetramp blev et rigtig godt løb i forhold til videre afsæt og planlægning af min træning sammen med Mads Frank. Jeg kom de 62 kilometer rundt på lige under to timer, så alt i alt gik tingene fortsat i den rigtige retning, og mit hårde arbejde lønnede sig.

Tilbagemeldingen på dataen på TrainingPeaks fra “Coach” lød som følger:

Det har virkelig været en meget inspirerende oplevelse med  kvalificeret feedback, og kyndige forslag til udviklings- og arbejdspunkter, når man har været ud at give den max gas, men samtidig også gerne vil et skridt yderlige op af formkurven. Mads’ vejledning gav rigtig god mening, og var helt klart en stor motiverende faktor i min videre træning.

Efter Grejsdalsløbet, og det færdiggjorte forløb hos Frank Institute of Sports, gik gassen imidlertid  lidt af cykelmosteren.

Jeg var af flere årsager træt med træt på, og måtte derfor at gå ind til Fyens Rundt med et helt nyt fokus i år. FULD GAS på den helt ego-agtigte måde, blev skiftet ud med fokus på at have en  herlig dag på landevejen i selskab med de andre herlige mennesker fra Team Motionsfeltet.dk. Det kom jeg heldigvis godt i mål med 😃.

➡️  Fyens Rundt – med hovedet under armen… eller noget!

GOOD VIBES ONLY!!

Sæsonens sidste løb blev Hjerterdametouren i Ringe, hvor 8 af kvinderne fra MultiMotion//Assens, som har trænet mere eller mindre regelmæssigt med på det kvindehold jeg startede op sidste efterår, havde mod på at komme med til cykelløb.

HERLIGT!

På trods af, at alting ikke flaskede sig helt for cykelmosteren, havde vi en forrygende dag.

➡️ Hjerterdametouren – Plan B blev en fest!

Det er helt sikkert ikke sidste gang jeg står i spidsen for TEAM GOOD VIBES ONLY!

Gad vide, har mange vi kan blive i 2020??

🚵🏻‍♀️ Står på en “Alpetop”

Sæson 2019 blev den, hvor jeg fik besejret mit første bjerg på raceren. Det var dog lige knap en vaskeægte alpetop, men i hvertfald et rigtigt bjerg 😆.

På Team Motionsfeltet.dk’s tur til Harzen i St. Bededagsferien, fik jeg udfordret mig selv med rigelige mængder af højdemeter, og tilsidst også besejret Harzens lille fine bjerg Brocken – ikke i raketfart, men heldigvis helt til toppen!

Igen nye erfaringer og gode oplevelser på cyklen… og jeg ved snart ikke om det er værst at køre op eller ned af alle de der bakker og bjerge 🙈.

En  ting er dog sikkert, der er altid plads til forbedring 😅.

➡️ Hygge og højdemeter i Harzen.

Fra krise til kvalitetstid

Hen over sommeren mødte jeg som sagt muren både kropligt og mentalt, og jeg kunne ikke få mine ambitioner om træningsindsats og signaler fra krop og hoved til at hænge sammen.

Det tog nogle frustrerende træningspas, hvor jeg slet ikke kunne præstere, men bare skælde ud på mig selv, før jeg evnede at give slip og vende tilbage til cykelglæden, som altid har været min drivkraft og udgangpunkt for alt hvad jeg foretager mig på to hjul.

Heldigvis gider mine store unger godt cykle med mig, og det er en rigtig god start på at vende tilbage til GOOD VIBES ONLY!

Jeg nyder virkelig de ture, hvor vi enten kan cykle og vende stort og småt, eller bare være stille og cykle – sammen.

Nå, men når alt kommer til alt, er kriser eller nedture næsten også altid med til at lære os noget om os selv.  At kunne håndtere, at tingene også går ned af bakke ind imellem er godt at have med sig, og jeg fik i hvert tilfælde lært at omstille mig, trække håndbremsen og finde ind til værdien af, hvad der nu var muligt for mig.

Cykelglæden er tilbage, tingenes tilstand accepteret, og nu bygger jeg ligeså stille op igen. UDEN at stresse over, hvad jeg troede jeg burde kunne…

Store legedag ☀️🚴🏻‍♀️😃 – med plus på humørkontoen

En hel lørdag i solskin hos Specialized, hvor der bare var fri leg og hygge på programmet, gav helt sikkert også plus på den slunkne overskudskonto…. og gode bud på nye punkter på ønskesedlen 💸.

Jeg var godt nok noget imponeret af den her E-mountainbike, der bestemt ikke rimede på bedstemorkørsel, men nærmere på cykelsjov på den helt store klinge!

➡️ Store legedag hos Specialized

Cykelmor

Da vores søn i  år har kastet sig ud i cyklingen for alvor, og nu har kørt sin første sæson som U17-licensrytter, har det også budt på en bunke oplevelser og indblik i en hel ny verden. En verden fyldt med håbefulde unge mennesker, op- og nedture og cykelløb med nerverne uden på tøjet.

8352E680-6746-4399-8F6C-F4353432D997

U17- løb i Strib

At være cykelmor betyder også en del timer i bilen, meget tidlige weekendmorgener, når der f.eks er start på Djursland kl. 9 en søndag morgen.

– Lidt ærgerligt, når knægten udgår med en punktering efter 20 km , og vi pænt kan vende snuden hjemad igen 😅. Nå hvad pokker, så fik vi da nogle timer i hinandens selskab 💙.

TAK for gode oplevelser 🙏🏻

Når jeg nu sidder her og kigger billeder og grunder lidt over begivenhedernes gang, har jeg haft endnu en fantastisk sæson, med en masse nye oplevelser som jeg ikke havde set komme, da året startede.

Samtidig går det op for mig, at ud over hvad jeg selv får præsteret på cyklen, og hvilke grænser jeg får skubbet til, er det i den den grad også de mennesker, der er en del af den her rejse, der er med til at gøre en forskel. Alle jer jeg deler mine oplevelser med, hvad enten det er familien eller i mit cykelnetværk, bidrager i den grad til de gode oplevelser.

Kæmpe TAK fra cykelmosteren til alle jer derude! 🙏🏻 Jeg håber I gider lege med mig igen til næste år…

Hvad så nu?

Inden raceren for alvor bliver stillet på stald, står den på DCU kvindecamp på og ved Odense Cykelbane den sidste weekend i oktober sammen med Lene, som jeg har lært at kende gennem Team Motionsfeltet.dk.

En hel weekend på cyklerne sammen hende her, og en flok andre cykeltossede kvinder, kan da kun blive godt!

I forhold til den kommende vinters aktiviteter  har jeg så småt taget hul på lidt nye udfordringer.

Som det første har jeg været ude at dække åbningsfesten af Pulsure.dk’s nye E-cycling Lab for feltet.dk, og dermed skrevet min første nyhedsartikel.

➡️ Velbesøgt åbningfest hos Pulsure.dk’e E-cycling Lab

En helt anden måde at arbejde på, men også lidt sjovt at være på tur som “udsendt medarbejder” 😆.

Af kommende nye projekter har jeg et par testartikler i støbeskeen, som igen er et nyt område for mig,  spinningsæsonen begynder og dermed starter jeg mit hold i Arena Assens op igen fra uge 43.

Jeg glæder mig til at give den gas fra instruktørcyklen i spinningsalen igen.

Slutteligt har jeg fundet MTB’en frem igen, så må jeg se, hvor længe det holder i denne omgang 😉.

Når foråret kommer igen… 🌱

Har jeg pt. ingen helt konkrete planer på plads endnu, men jeg har nogle stykker som ligger og ulmer, og  jeg arbejder i kulissen for at se, om det kan flaske sig. Hvis jeg er så heldig, at noget af det kommer til at lykkes, vil det nok betyde, at min Canyon skal med ud at flyve for første gang, og at vi skal lidt på langtur…

Meget mere om det, såfremt alle brikkerne falder på plads 🤞🏻.

På de danske landeveje er Fyens Rundt såvidt muligt altid i min kalender, og så har jeg en lille plan om at se, hvor mange kvinder det vil kunne lykkes mig at samle til næste års Hjerterdametour. Kvinder af alle slags,  på alle typer af cykler og med mod på distancer af kortere eller længere slags…

Håber I har lyst til at følge med endnu en sæson…

Jeg glæder mig ihvertfald til at finde ud af, hvad 2020 har at tilbyde en cykelmoster 😃.