💛 Cykelmosteren på Tour 💛

🇩🇰Tour de France rammer Danmark!🇫🇷

Når verdens største cykelløb rammer lille Danmark er der heldigvis en masse fede cykelvibes, der følger med.

Danmark er klædt i gult, og heldigvis for de danske gæve cykelmotionister, har der været arrangeret fede motionsløb på proffernes ruter gennen Danevang.

Det tog ikke mange øjeblikke for mig at beslutte om jeg skulle være med…

SELVFØLGELIG skulle cykemosteren da ud og boltre sig på dansk TOUR-asfalt.

Der har været to events i spil for mig – Tour de Syd som løb af stablen den sidste dag i maj og Tour de Storebælt, som blev kørt den 11. juni 2022.

Jeg havde start til den fulde distance fra Vejle til Sønderborg (176 km) til Tour de Syd, og til den halve tur fra Kalundborg til Nyborg (100 km) til Tour de Storebælt, så det vil sige 1 1/2- Tour de France-etape til cykelmosteren.

Starten til Tour de Syd havde jeg gennem Team Motionsfeltet.dk PREMIUM, og jeg lavet en beretning fra den herlige solskinsdag i maj til www.motionsfeltet.dk.

Du kan læse den her – hvis du har lyst 😊:

🇩🇰Tour de Storebælt🇩🇰

Da starterne til Tour de Storebælts fulde distance fra Roskilde til Nyborg på 200 km var revet væk, lykkedes det mig i stedet at kapre et startnummer til den halve distance på 100 km fra Kalundborg.

Jeg havde oprindeligt bare købt et nummer til mig selv, og overtalt min mand til at være chauffør, men skæbnen ville at nogen overtalte min mand til også at cykle, og sådan gik det til, at cykelmosteren kom med “Team Vestfyns Tømrerforretning” på tour, og det skulle vise sig at være en herlig beslutning.

Start nummer 5635 melder klar til start…

Som I kan se på startnummeret, havde jeg været i fint cykelhumør, da jeg tilmeldte mig Tour de Storebælt. 30+ blev det ikke helt til på dagen, der iøvrigt startede hjemme i Lundager omkring kl. 10 med en tur i bil til Nyborg, hvor vi skulle samlet mod Kalundborg i chartret Tour-bus.

Et hvert ordentligt cykelhold, har vel i grunden og så en tur i bus, inden det går løs på de tohjulede på landevejen… 😉

Hyggen spredte sig hurtigt på teamet – og der var både plads til madpakker og en lille morfar undervejs i bussen 😅.

Cyklerne var iøvrigt afleveret og læsset dagen før, og det var helt underligt at køre afsted til cykelløb med et tomt cykelstativ bag på bilen.

Fremme i Kalundborg var vi heldigvis igen i visuel kontakt med vores cykler, og efter lidt afslapning og noget at spise, var vi klar til at rulle mod startområdet.

Her fik vi for alvor en ide om, hvor stort et event, vi skulle være en del af.

Iøvrigt startede selveste Kronprinsen også her i dag, og vi var da et par hunkønsvæsner, der var ret enige om, at det kun var ét hjul, der var værd at hænge på i dag…

Det kom vi ikke helt i mål med, for som det kan ses på billedet, var der lige et par andre ryttere mellem os og den kongelige startplads på første parket.

Her i startboksen var ventetiden en smule lang, for vi var kommet i god tid. Heldigvis var vejret med os hele dagen – og i fint vejr og godt selskab går det hele jo alligevel, og klokken blev 14.45…

Vi fik gang i cyklerne godt en halv time senere, og rullede endelig afsted mod Storebælt og Nyborg.

🚴 100 kilometer sjov og ballade 🚴

For mig blev turen fra Kalundborg til Nyborg mest sjov og ballade.

Vejret var skønt, ruten var flot, der var en fantastisk stemning og masser af tilskuere i højt humør. Tilmed var benene også gode.

Med masser af glade motionister og overskuddet i behold hele vejen, lykkedes det mig til UG med kryds og slange at ligge rigtigt i forhold til vind og læ hele dagen. Det krævede ind imellem lidt overblik at komme med på det rette tidspunkt, når vi eksempelvis skulle passere et stort Rynkebyhold på to snorlige rækker uden at blive fanget bag det, og miste kontakten til min gruppe.

Det lykkedes mig faktisk at ligge lunt på dæk hele vejen, og det endte med at blive mit fokus at holde mig til uden at blive hægtet, og så ellers bare nyde turen og atmosfæren.

Da jeg ikke kan køre cykelløb og håndtere et mobilkamera på samme tid, har jeg ingen billeder fra turen, men jeg havde taget min computer med, der også kan filme, og det er der kommet den her lille stemningsfilm ud af ⬇️:

Så vidt jeg husker ramte vi broen ved 18-tiden i fuld aftensol ☀️.

Turen over selve broen krævede en del fokus.

Der var en del uro i de forskellige grupper, og en række med kegler, der ind i mellem var ved at komme i vejen.

Desuden gjorde den ikke så uvæsentlige modvind, at det blev endnu mere vigtigt at værne om en god plads i læ og samtidig holde øje med min gruppe, som jeg gerne ville i mål med.

Det lykkedes at komme med godt over broen også, og ud over at det er særligt at køre over den, fordi det ikke er muligt ellers, vil jeg sige, at turen fra Kalundborg med en fin rute og masser at stemning egentlig var en sjovere oplevelse.

Vel tilbage i Nyborg sluttede vi med hygge, snak, fadøl eller kaffe inden vi rullede de 10 kilometer tilbage til bilerne og satte kursen vest på.

Da vi nåede Odense omkring kl. 22, var vi i grunden ved at være godt sultne – og lidt trætte, så vi nappede en drive-in burger og en iskold cola i bilen, og så gik det ellers hjem over mod vestfyn igen.

Vi nåede Lundager omkring kl 23, trætte og glade efter en lang men rigtig god dag til Tour de Storebælt med Team Vestfyns Tømmerforretning.

Tak for en herlig dag!

Nu er der blot tilbage at vente på at profferne rammer den danske asfalt…

Vi tager turen vil Nyborg og Vejle, og vi GLÆDER os!

GOOD VIBES ONLY!

2 thoughts on “💛 Cykelmosteren på Tour 💛

1. dikedi2 siger:

Fin beskrivelse af jeres tur de Storebælt, det har da været en stor oplevelse. Godt minde at gemme på.Sendt fra min Galaxy