Talnørderi og cykelglæde…💭

Først på efteråret traf jeg en beslutning om at starte på struktureret træning og coaching igen.

Hvordan og hvorfor jeg traf den beslutning, kan I læse mere om her ⬇️

https://www.motionsfeltet.dk/nyheder/good_vibes_only__vinter_paa_vej_corona_eller_ej_jeg_har_lagt_en_plan/ .

Jeg har nu været i gang i to måneder, og min krop begynder så småt at fortælle mig, at der er noget, der virker.

Forrige søndag, i slutningen af en tre ugers træningsblok nappede jeg 4 forrygende timer på min gravel – og jeg var flyvende den dag!

Selvfølgelig meldte trætheden sig, da jeg landene i sofaen sidst på eftermiddagen, men jeg holdt min zone hele vejen og gik aldrig rigtig kold. Jeg havde faktisk ikke engang helt tomme ben, da jeg landede i Lundager igen, og med catch up med Coach i kalenderen ugen efter, var jeg spændt på hvad tallene mon sagde…

Passede min egen fornemmelse af, at min form var i bedring?

Solskin og gode ben…. GOOD VIBES ONLY!

Struktureret træning er for mit vedkommende også lig med en del intervalpas på hometraineren, hvor det udelukkende handler om at træne effektivt og rigtigt på forholdsvis kort tid, da disse pas ligger på hverdage, hvor jeg med familiens godkendelse af, at vi ikke spiser alt for tidligt, lige kan nå det efter arbejde og inden aftensmaden.

Men er det cykelglæde at svede på førstesalen med blæser og tal på en Garmin?? For MIG er det stadig cykelglæde. Jeg ved nemlig at det er effektivt og at det hver gang bringer mig tættere på mit mål. Jeg kobler iøvrigt også fint af med en god playliste og tal at køre efter. Her kan jeg gå helt i boks, og skal ikke koncentrere mig om andet en at træde de rigtige watt. For mig giver et veludført træningspas, hvor jeg rammer intervallerne lige i måsen, lige så meget glæde og tilfredshed som en god tur udendørs, selvom det iøvrigt ellers ikke tåler meget sammenligning.

Nå, ja… så er der jo også de her dage… 😳😵😬⬇️

Dage hvor jeg er træt og umotiveret, men hvor tanken om et irriterende “rødt pas” i TrainingPeaks, og den ret specifikke beskrivelse af hvad jeg skal får mig igennem dagens træning alligevel ✔️.

Catch up – tal og grafer i lange baner 📊📈

Hvad kan de så, de dér tørre tal?? En hel del, synes jeg. De kan f.eks fortælle, at jeg på nuværende tidspunkt er på nogenlunde sammen formniveau som i sommer, at jeg bliver stærkere og kan presses lidt mere på watt’ene, at min krop har vænnet sig til en vis belastning over en bestemt tidsperiode, hvor meget jeg øger min form uge for uge, hvornår jeg er for træt og skal restituere… og sikkert meget mere, som Mads er meget klogere på end mig 😅.

Og hvad så??

For mig giver det rigtig god mening, at få underbygget det jeg selv kan mærke med en analyse af de data min krop har leveret, og jeg bliver SÅ glad låget og top motiveret, når jeg kan køre hjem fra catch up og vide, at det ER rigtigt – og ikke bare en “synsning” – at jeg bliver stærkere og i bedre form. Desuden har jeg også fået en ordentlig forklaring på, hvorfor jeg kører de forskellige typer af intervaller, og hvordan vi stille og roligt skal bygge formen op på den lange bane. Det synes jeg som sagt er givtigt og motiverende at vide. Specielt på de enkelte dage hvor krisen kradser, og jeg ikke sådan rigtigt orker tanken om at komme på en cykel.

Næste pas er søndagens lange tur – 3,5 time på den lille røde – herligt!

Herefter de sidste to ud af tre uger med nye intervaller, inden den igen står på kaffe og catch up hos Mads.

SEE YOU SOON‼️

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s